Форум за българските автомобили
Home arrow Ревюта arrow Ревю на 8800GT G92, 8800GTS G92, новите господари на DirectX 10
Ревю на 8800GT G92, 8800GTS G92, новите господари на DirectX 10 Печат Имейл
Автор Dimitar Dinchev a.k.a. Veseliq   
Wednesday, 30 January 2008
 

Страница 2 - Спецификации, обещания, реалност

И така, продължавайки по същество, нека се спрем по-подробно на техническите спецификации на G92. Ядрото е изработено по 65nm процес (както например са Core 2 Duo процесорите на Intel, с ядро Conroe), за разлика от досегашното G80, характерно за цялата серия от по-старите 8800 карти и произвеждано по 90nm технология. Така G92 е най-сложното графично ядро правено от NVIDIA до този момент, побирайки в себе си 754 милиона транзистора (със 63 милиона повече спрямо G80 и 54 милиона повече спрямо R600). Това далеч не означава, че 8800GT и GTS заемат челните позиции и титлата “най-бързи карти”, 8800Ultra ще има тази чест още известно време, по простата причина, че между въпросните модели разликата не се изразява чисто и просто с графичния чип.

Като казахме, 8800GT и GTS G92 - въпреки че ядрото в новите 8800 GTS е същото като при 8800GT, има известни разлики (в полза на GTS-а), които NVIDIA са направили целенасочено, за да може да поддържат добри продажби на по-скъпата от двете - 8800 GTS. На следната таблица представяме разликата между 8800 GT, 8800 GTS 512MB, 8800 GTS 320/640MB G80 и 8800GTX / 8800 ULTRA G80.

Model

8800GT 512MB
8800GTS 512MB
8800GTS 320MB/640MB
8800GTX/Ultra
Core Code Name
G92
G92
G80
G80
Stream (Shader) Processors
112
128
96
128
Pixel Processors

28

28

28

32

Vertex Processors

16

16

20

24

Fab Process
65nm
65nm
90nm
90nm
Core Clock (Mhz)
600
650
500
575/612
Shader Clock
1.5 GHz
1.625 GHz
1.2 GHz
1.35/1.5 GHz
Memory Clock
1800 MHz DDR
1940 MHz DDR
1600 MHz
DDR
1800/2160 MHz DDR
Memory Type
GDDR3
GDDR3
GDDR3
GDDR3
Memory Interface
256bit
256bit
320bit
384bit
Memory bandwidth
57.6 GB/s
62.7 GB/s
64 GB/s
86.4/103.68 GB/s
Texture fill rate (Billion/sec)
33.6
41.6
24
36.8
Power Connector?
One
One
Two
Two

И сега нека задълбаем малко върху архитектурните различия на серията карти базирани на G80 и тези на G92. Както вече споменахме,новото ядро има повече транзистори и площ на чипа около 330mm2. Това е по-малко спрямо G80, бидейки с площ към 480mm2, но новият чип продължава да седи далеч от определението “миниатюрен”.

От своя страна сме свидетели на същата унифицирана архитектура, позната ни от G80. Тук обаче говорим за 8 клъстера от по 16 - общо 128 скаларни (stream) процесора, като при новия референтен GTS модел те работят на 1750MHz, докато при 8800 GT са ограничени до 112 (единият блок е изключен и разполагаме със 7 клъстера x 16) и работят на 1500MHz.

За жалост “промоцията с отключването” на изключени части от чипа приключи още при 6 тата серия графични чипове на NVIDIA и поне за сега няма открит начин да отключите 8800GT. В интерес на истината, колегите от XtremeSystems, вече са направили опит да сложат FIRMWARE с променено DeviceID - от 8800GTS G92 на 8800GT. Картата е продължила да показва оригиналното си DeviceID, което води до спекулацията, че вероятно има просто няколко NAND Flash клетки, итегрирани в ядрото, фабрично програмирани и ефективно спиращи обнадеждените овърклокъри да получат много за малко...


Блок схема на 8800GT, един от клъстерите на скаларните процесори е изключен

Иначе тази архитектура прилича много повече на G84 и G86 в отношение на шейдърни клъстерни, от колкото на G80 (имаме 4 адресиращи процесора и 8 филтриращи, при G92 са 8 адресиращи и 8 филтриращи, от където идва надмощие в архитектурата). Явно, че новото ядро е доста по-сложно. Разликите не спират до тук. То е загубило 2 от растеризиращите си блока (ROP) и вече разполага с 4 такива. Но както и при G80, всеки от растеризиращите блокове разполага с 64bit-ов канал към паметта, както и L2 кеш. Четири растеризиращи блока x 64bit ни дават 256bit-ов интерфейс на паметта. Всеки ROP може да обработи четири пиксела на такт, ако имаме четири модела на пиксел (RGB цвят и Z) и ако пикселите са моделизирани с един Z компонент, то всеки растеризиращ блок може да обработи 32 пиксела на такт. Други “бонуси” за G92 се явяват поддръжката на PCI 2.0 интерфейс, даващ двойно по-висока пропусквателна способност, както и интегрирания NVIO модул, отговорен за изборазяването на картината върху екрана. Преди той трябваше да седи на самата платка, правейки я още по-сложна, тъй като G80 нямаше възможност да побере и него в себе си, заради и без това огромните си размери. И така, по същество...

Когато краят на лятото всички чакаха с нетърпение новите поколения карти на NVIDIA и AMD и по-точно 8800GT и HD3870, въпросните компании пускаха по лъжичка информация на гладните геймъри. AMD смело показаха тестове на 3DMark, според които тяхния титуляр побеждава от към производителност 8800GT в 3DMark06 и NVIDIA бързаха да пуснат картата си краят на октомври и да направят достатъчно продажби преди да се появи пряката конкуренция на AMD, очаквана на 19ти ноември. Но дали 3DMark-а е всичко, което има значение и дали AMD не сбъркаха, предстои да проверим и преценим, сега когато имаме възможност да сравним картите на една и съща тестова конфигурация - без спекулации и въпроси.